Miata je samozřejmě zajímavá pro svoje „mrkačky“, jezdit s vyklopenými světly je zábava. Ale velmi často si říkám, že by bylo fajn užít si i její přirozený vzhled se světly dole (nemluvě o lepší viditelnosti a menší spotřebě elektřiny). Proto jsem se rozhodl postavit a nainstalovat denní svícení (DRL, Daytime Running Light).
Nastudoval jsem si Miata forum, legislativu a dostupné produkty. Možnosti jsou v zásadě dvě:
Univerzální sada

Prodávají se certifikované světlomety pro denní svícení. Kromě toho je ještě potřeba koupit řídící jednotku, která světla zapíná a vypíná podle daných pravidel. Hlavní nevýhodou je cena (je to drahé) a vzhled (světlo by se muselo umístit někam před chladič, což nevypadá nic moc, Miata tím získává ošklivé zuby).
Udělej si sám
Striktně vzato nejde o legální řešení, nicméně pokud se budeme držet pravidel, můžeme jezdit s čistým svědomím. Ideálním umístěním DRL světel by byl prostor blinkrů. Osvětlení potom splňuje podmínky umístění a dokonce vypadá jako originální z továrny. Především není potřeba vyklápět světla. Znamená to nahradit standardní 12V žárovku za dvoubarevnou (oranžové a bílé světlo), odstranit vestavěný oranžový filtr ze světlometu a vše zapojit do řídící jednotky DRL. Je to celé náročnější na provedení, ale určitě to stojí za to.
Světlomety
Odstranit oranžový filtr ze světlometů se nedá jen rozšroubováním. Je potřeba nejprve rozehřát lepidlo, které to celé drží pohromadě. Na to jsem použil kuchyňskou troubu. Potom povolí lepidlo krásně. Pro jistotu jsem objednal novou sadu světlometů, na kterých jsem operaci provedl. Díky tomu mám stále možnost DRL odinstalovat, např. pro potřeby STK.
Žárovka
Nová žárovka musí umět oranžové i bílé světlo. Ideální je na to LED autožárovka (bohužel většinou nehomologovaná). Automaticky dokáže vypnout bílé světlo, jakmile se rozsvítí oranžové, což je jeden z požadavků na DRL. Dále je potřeba sehnat jinou patici žárovky, protože nové světlo má 3 kontakty místo původních 2.
Řídící jednotka
Technicky nejvíce náročná část. Já jsem sáhl po řešení přes Arduino s vlastním programem, který detekuje zapnutá světla a ovládá několik relé spouštějící denní svícení. Pravidla jsou následující:
- Pokud nesvítí žádná světla, zapne se DRL. Toto je běžný stav při jízdě ve dne.
- Pokud jsou rozsvícena jakákoliv světla (obrysová nebo potkávací), vypne se DRL. Toto jednotka detekuje podle napětí na obrysových světlech.
- Pokud svítí blinkr, vypne se na pár vteřin odpovídající strana DRL. Díky tomu jsou blinkry zřetelně vidět. Stav blinkrů jednotka detekuje podle napětí na odpovídajícím blinkru.
Moje dodatečné pravidlo bylo, že pokud jednotka nepoběží (bude odpojená, nebo dokonce selže), musí vše fungovat jako kdyby žádné DRL nebylo nainstalované.
Instalace
MX-5 má překvapivě přípravu pro denní svícení už z výroby. U vzduchového filtru na levé straně vozu je vyvedený konektor DRL. Napájení je tedy zajištěno, dokonce s pojistkou, jak to má být. K ukostření stačí použít jakýkoliv blízký šroub karoserie. Kabeláž z jednotky je potom potřeba zavést k oběma světlometům, kde jsou jak ovládáné DRL světla, tak hlídané světla blinkrů a obrysová světla.

